Nationaal programma voor het behoud van het papieren erfgoed

Flipje nu ook digitaal

[01 08 2019]

Het Regionaal Archief Rivierenland (RAR) start een Metamorfozeproject voor honderd jaar archief van Koninklijke Maatschappij De Betuwe. Zij gaan het archief dat loopt van 1888 tot 1987 komend jaar conserveren en digitaliseren. 

Mij. De Betuwe is de eerste jamproducent van Nederland en was tot ver in de 20e eeuw marktleider. Het archief geeft een mooi beeld van de vroege sociaal- en macro-economische geschiedenis van Nederland en de omslag naar moderne bedrijfsvoering in de voedingsindustrie en conservenindustrie. Het bevat ook interessante archivalia uit de oorlogsjaren 1940-1945, laboratoriumanalyses vanaf 1935 voor de receptuur van producten en een unieke verzameling drukwerk en stukken met een icoon van de Nederlandse reclame: Flipje.  

Jams en marmelades

Oprichter F. Baesjou (1855-1932) was de pionier in Nederland van de productie van jams en marmelades. Zijn kennis en contacten had hij opgedaan in Engeland. Naast vruchtenjams produceerde Mij. De Betuwe een groot aantal andere producten en voor de export vruchtenpulp. Voor de productie en distributie ervan beschikte de fabriek over een uitgebreid (inter)nationaal netwerk. In 1960 werd Mij. De Betuwe onderdeel van Unilever, in 1987 is het bedrijf overgenomen door HERO Nederland. Uiteindelijk is in 1992 de fabriek te Tiel gesloten.

Flipje: icoon van Nederlandse reclame

Vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw speelde Mij. De Betuwe een voortrekkersrol in het gebruik van reclame voor de binding met het bedrijf en haar producten met het icoon Flipje. Mij. De Betuwe behoort tot de top van de Nederlandse negentiende en twintigste -eeuwse bedrijven in de voedingsindustrie.

Het archief wordt regelmatig geraadpleegd door allerlei onderzoekers. Het is een waardevolle informatiebron die het RAR nu nog beter en makkelijker toegankelijk kan gaan maken.