Nationaal programma voor het behoud van het papieren erfgoed

Muziekcollectie Onze-Lieve-Vrouwekerk Maastricht 1693-1868

[ 02 05 2019 ]
Insectenschade

Een van de goedgekeurde Metamorfozeprojecten van 2018 is de muziekcollectie van de Onze-Lieve-Vrouwekerk te Maastricht. Het is de grootste collectie van oude religieuze muziek van Nederland: 20 strekkende meter, 1958 inventarisnummers, met werken van meer dan 400 binnen- en buitenlandse componisten.

Zeldzame muziekstukken in mooi tijdsbeeld

De collectie bevat de verzamelde bladmuziek (noten, teksten, arrangementen) die tussen 1693 en 1868 in de kerk ten gehore werd gebracht bij missen en kerkelijke feesten. Het is een verzameling die in de loop van anderhalve eeuw bij één instelling (de OLV-kerk) vanuit de dagelijkse praktijk organisch is ontstaan. Die anderhalve eeuw vormt een aaneengesloten periode, met een continuïteit over de Franse Tijd heen. Behalve dat de collectie een prachtig tijdsbeeld geeft over een langere periode, bevat deze ook zeer zeldzame stukken van grote muziekhistorische waarde. 

Het oudste en het belangrijkste muziekstuk

Het oudst bewaarde item bestaat uit twee kostbare losse stemboekjes van een verzameling motetten (kerkelijke zangstukken) van de Italiaanse componist Lorenzani, in 1693 gedrukt bij de gerenommeerde firma Christophe Ballard te Parijs.

Het belangrijkste stuk uit het oudere gedeelte is de partituur van het Stabat Mater van Pergolesi.

Tot het beste 19e-eeuwse repertoire behoren twee motetten van Louis Sougnez, die o.a. enige tijd organist van de OLV was: een Tantum Ergo voor gemengd koor en orgel en vooral een prachtig Lauda Sion voor mannenkoor, koperblazers en slagwerk. Een curiosum, ook qua notatie, is een motet van de Engels-Zwitserse componist  R.L. Pearsall (1795-1856).

Muziekcollectie online

Na afronding van het digitaliseringsproject komt de collectie online beschikbaar via de website van het RHCL