Huis van het boek | Museum Meermanno start met het conserveren en digitaliseren van de archieven van een aantal toonaangevende typografen en boekverzorgers uit het interbellum. Het zijn de ontwerparchieven van Charles Nypels, Alexandre A.M. Stols, John Buckland Wright, Henri Friedländer en Stefan Schlesinger. Het Museum Meermanno werkt hiervoor samen met het Noord-Hollands Archief, waar zich het grootste deel van de correspondentie van A.M. Stols bevindt. De gedigitaliseerde archieven komen over drie jaar online beschikbaar via de websites van Huis van het boek | Museum Meermanno en het Noord-Hollands Archief.
Kunstenaars in binnen- en buitenland bekend
Het interbellum in Nederland geniet om (cultuur-)historische redenen zowel nationale als internationale belangstelling. Nypels, Stols en Buckland Wright roerden zich volop in het culturele leven, dat ook toen sterk internationaal georiënteerd was. De archieven vormen een unieke bron: de vele brieven en originele manuscripten documenteren een periode van vernieuwing en polarisatie uit de eerste hand. Er was veel belangstelling voor deze kunstenaars zowel in als buiten Nederland.
Beroemde typografen
De conservering en digitalisering van deze archieven staat niet op zich. Eerder heeft het museum met financiering van Metamorfoze het archief van Jean-François van Royen gedigitaliseerd, waarin niet alleen zijn werk als typograaf, maar ook zijn belangrijke activiteiten in de culturele wereld ontsloten zijn. Verder nam het museum met zijn collecties S.H. de Roos en Jan van Krimpen deel aan een project van de Universiteit van Amsterdam voor behoud en digitalisering van de archieven van deze beroemde typografen. Samen met het huidige project komt er een volledig beeld van de grootste bloeiperiode in de Nederlandse typografie.
Huis van het boek | Museum Meermanno
Huis van het boek is het gezamenlijk initiatief van de Koninklijke Bibliotheek en Museum Meermanno. Huis van het boek organiseert tentoonstellingen en activiteiten waarin de liefde voor het boek wordt overgebracht aan het publiek.